Recenzie “Frumoasele adormite” de Yasunari Kawabata

frumoasele-adormite_1_fullsizeTitlu: Frumoasele adormite
Titlu în engleză: The House of the Sleeping Beauties
Autor: Yasunari Kawabata
Editura: Humanitas Fiction
Colecție: Raftul Denisei
Traducere: Anca Focșeneanu
Număr pagini: 144
Notă Goodreads: 3.72

Descriere: Apărut în 1961, “Frumoasele adormite” este singurul roman al lui Yasunari Kawabata care explorează în mod explicit psihologia atracției sexuale.
Casa frumoaselor adormite este un loc al plăcerilor crepusculare. La lăsarea întunericului, bărbații aflați la apusul vieții vin să petreacă noaptea alături de tinere nevinovate cufundate într-un somn adânc, din care nici o sărutare, nici un gest violent nu le poate trezi. Pasivitatea lor e periculoasă, pentru că reprezintă o permanentă tentație de a depăși limitele impuse, un îndemn pervers la agresiuni doar aparent fără consecințe. Sunt aceste fete jucării, sau victime? întreabă Kawabata, iar răspunsul nu e niciodată univoc.

Mi-am luat această carte acum ceva timp și mi-am dorit foarte mult s-o citesc, pentru că am auzit numai de bine despre Yasunari Kawabata. Pentru cine nu știe, fost un scriitor japonez care a primit, pentru capodoperele sale, premiul Nobel pentru literatură în anul 1968.

Am început cartea cu entuziasm, pentru că îmi place formatul cărților din Colecția Raftul Denisei. Copertele sunt geniale, scriitorii sunt cunoscuți, cu numeroase premii, și toate cărțile din această colecție sunt genul de romane pe care ar trebui să le citești într-o viață. Mi-aș fi dorit să-mi placa primul roman pe care-l citesc de la acest autor, dar, din păcate, m-a lăsat rece.

Cartea “Frumoasele adormite” îl are în centru pe bătrânul Eguchi, care a auzit alți bărbați mai neputincioși decât el vorbind și recomandându-i o casă unde oamenii ca ei se pot delecta cu femei tinere, frumoase și sănătoase, în schimbul unei sume de bani. Merită să plătești mai mulți bani decât pentru o prostituată de la colț de stradă, pentru că aceste fete au ceva special: dorm un somn al morții. Asta înseamnă că nu sunt conștiente de cine doarme lângă ele, de cine le pipăie, de cine le sărută, de cine se joacă cu părul lor. Ele pur și simplu dorm. Iar bătrânii sunt recunoscători, pentru că aceste fete frumoase nu sunt conștiente de  impotența lor.

“Așa că, de fapt, “frumoasele adormite” erau ca un fel de zei. (p. 87)”

Eguchi însă este un bătrân mai deosebit, pentru că el nu este ca ceilalți bătrâni neputincioși. Cel puțin, el nu se consideră așa. El nu are ce căuta în casa aceea, pentru că nu este destinată pentru bărbații ca el, dar Eguchi își dorește să încalce regulile și să cunoască misterioasa lume a frumoaselor adormite.

“Pentru bătrâni, aici nu există numai urâțenia și rușinea bătrâneții, ci și binecuvântarea unei vieți tinere. (p. 55)”

Mie stitlul mi s-a părut plat. Nu mi-a transmis mare lucru. Eguchi e genul de personaj care se contrazice la fiecare cinci secunde. Acum își dorește să profaneze un lucru, acum îl respectă. Când stă în pat cu o fată adormită, începe să reflecteze la viață, de parcă până atunci nu putea face asta. Nu-i surâde ideea de fată adormită, dar continuă să vină la acea casă dizgrațioasă. Fetele sunt perfecte, dar au defecte, iar lista continuă.

“ Nu mai are suflet de om, ci numai trup de femeie. (p. 55)”

“Dar erau și unii în cazul cărora succesul făcea să nu se vadă relele și păcatele care se acumulaseră de-a lungul timpului. (p.86)”

Cred că un Eguchi se află în fiecare persoană pe care o întâlnim, chiar și în noi și ne face să ne gândim dacă suntem monștri sau nu, dacă ne gândim prea mult la noi sau nu (de obicei, noi suntem în primul plan).  Nu știu ce aș putea spune. Nu e genul de carte care să se potrivească personalității mele, așa că, presupun că nu am fost persoana potrivită care s-o citească. Nu e genul de lectură pe care aș recomanda-o oricui, dar, dacă o veți citi, vă doresc să vă placă!

“Seara, înainte să adorm, închid ochii și număr bărbații pe care mi-ar plăcea să-i sărut. Îi număr pe degete. E distractiv. Când sunt mai puțin de zece degete mă simt tristă. (p. 24)”

“Moartea e pentru bătrâni, dragostea e pentru tineri, moartea e o dată, dragostea e de nenumărate ori. (p.102)”

“Doar noi, bătrânii, simțim moartea lângă noi! (. p. 109)”

6 thoughts on “Recenzie “Frumoasele adormite” de Yasunari Kawabata

  1. Interesanta cartea! Si mie imi place mult colectia “Raftul Denisei” , mai ales coperta :))
    Dar si formatul este fain. Dupa cum vad e o proza scurta, cred ca si frumoasa. Spor si seara buna! >:D<

    Like

    1. Mie nu prea mi-a placut. 😀 Yep, sunt frumoase, dar mie mi se pare ca doar aspectul e de colectie, pentru ca unele volume sunt foarte neingrijite si costa si mult. Cu toate acestea, imi plac cartile si cand gasesc reduceri, imi iau.
      Multumesc frumos! Sa ai o zi frumoasa!

      Liked by 1 person

  2. incearca vuietul muntelui sau sufletul muntelui cum s a mai tradus. daca nici romanul acesta n o sa ti placa intr adevar nu rezonezi la kawabata. cat despre stil cred ca te ai invatat cu un stil pretentios. asa este stilul lui: simplu, clar, economicos. evident depinde si de traducator cat reuseste sa aduca din stil in limba noastra.

    Liked by 1 person

    1. Mulțumesc mult pentru recomandare, chiar o să încerc. Kawabata este un autor care mă atrage din toate punctele de vedere, dar Frumoasele adormite chiar n-a fost pe placul meu. Am vrut să-mi placă, dar nu s-a întâmplat. Mă așteptam să fie ceva la final, o morală, nu un final deschis. Îmi place să-mi imaginez eu ce s-ar fi putut întâmpla în continuare, dar nu e o certitudine. 😦
      Mi-ar părea rău să nu rezonez cu el, la cât de apreciat e. E supărător să rămână un astfel de autor o enigmă pentru mine. :))
      Mulțumesc mult! O să încerc să fac rost de carte.

      Liked by 1 person

      1. Pentru că-mi doresc să știu finalul autorului, doar ăla e oficial în ochii mei. :)) Și n-am nici cum să îl întreb, pentru că e mort. 😦 Dar e bună întrebarea, niciodată nu m-am gândit la asta. Chiar îmi doresc mereu certitudini.

        Liked by 1 person

Leave a Reply

