Pilotul de pe Dunăre de Jules Verne

pilotul de pe dunareTitlu: Pilotul de pe Dunăre

Titlu în franceză: Le Pilote du Danube

Autor: Jules Verne

Editura: Ion Creangă

Notă GR: 3.59

Serie: Călătorii extraordinare

Traducere: Maria Brăescu

Nr. pagini: 165

Anul publicării: 1985

Despre autor: Jules Verne (n. 8 februarie 1828 – d. 24 martie 1905) a fost un scriitor francez și precursor al literaturii SF. În 1863, a fost publicat volumul “Cinci săptămâni în balon” și, datorită succesului imens pe care l-a avut, Jules Verne a primit o ofertă extraordinară, un contract pe o perioadă de 20 de ani, pentru a scrie o serie de cărți numită “Călătorii extroardinare”, din care mai fac parte și “Ocolul Pământului în 80 de zile”, “Insula misterioasă” și “Douăzeci de mii de leghe sub mări”. Seria a ajuns la un număr impresionant de 62 de cărți, toate conținând povești frumoase, nemaiauzite până la data apariției lor. Jules Verne este unul dintre cei mai traduși autori din lume, mulți copii bucurându-se de cărțile lui.

Descriere: În 1876, la Sigmaringen, Liga Dunăreană organizează un concurs de pescuit cu două categorii: cine prinde cea mai mare cantitate de pește și cine prinde peștele care cântărește cel mai mult. Liga Dunăreană este recunoscută pentru faptul că i se alătură mulți pescari talentați care fac acest lucru de când au putut să țină undița în mână. Toată lumea este surprinsă când, la ambele categorii, câștigă un anume Ilia Bruș, un mestru pescar maghiar, pe care nu-l știe nimeni și care s-a alăturat Ligii acum câteva zile. Când Ilia Bruș se duce pe scenă ca să-și ridice premiile, își anunță colegii că are de când să navigheze de-a lungul Dunării, de la începutul ei, până la ieșirea în Marea Neagră, iar pe parcursul întregii călătorii, el va trebui să trăiască doar din peștele pescuit de el. Oare va reuși Ilia Bruș să-și ducă planurile până la sfârșit?

Părerea mea: Întotdeauna mi-am dorit să citesc ceva de Jules Verne, pentru că, atunci când eram mică, eram disperată după desenele cu Willy Fog, ” Înconjurul lumii în 80 de zile cu Willy Fogg”, ” Willy Fogg în 20000 leghe sub mări” și “Călătorie spre centrul Pământului cu Willy Fogg”. Nu mă puteai convinge cu nimic să plec din fața televizorului atunci când erau desenele cu el. Și, chiar dacă povestea era extraordinară și mă gândeam că probabil așa sunt și cărțile, niciodată n-am avut curaj să mă aproprii de ele. (Un motiv ar fi fost faptul că, din câte am înțeles, doar cele de la Adevărul sunt cărțile întregi. Nu știu cât de adevărat e acest lucru, dar cele de la Adevărul chiar sunt mai mari decât celelalte ediții românești, așa că nu risc și prefer să le citesc pe acestea. Încă o chestie care m-a surprins și despre care nu știu ce să zic: Cele de la Adevărul cred că sunt niște reeditări după cele scoase de Editura Ion Creangă aproximativ acum 30 de ani. Au exact același format.)

13672588_631570483676727_1939038772_n

Acum aproape două săptămâni, am fost la bibliotecă și am găsit mai multe cărți de Jules Verne. Căutam de ceva timp “Castelul din Carpați” tocmai pentru că acțiunea este situată mai mult în România, dar n-am avut norocul s-o găsesc. În schimb, tot scotocind, am găsit “Pilotul de pe Dunăre” și, sperând că o parte din acțiune o să se petreacă și în România, m-am decis s-o iau. Și nu regret. 🙂

Prima oară facem cunoștință cu Ilia Bruș, un bărbat cinstit care apare de nicăieri și care îi depășește pe toți ceilalți în câteva secunde. M-a entuziasmat prin curajul, carisma și inteligența lui și am fost bucuroasă să fiu alături de el pe parcursul călătoriei sala pe Dunăre. M-am temut însă foarte mult pentru el, pentru că toate ziarele vuiau în acea perioade de vești teribile despre o bandă de tâlhari nemiloși, care erau în stare să sfârtece pe oricine care se punea între ei și o bijuterie.

Banda de tâlhari era condusă de un anumit Ladko, iar șeful poliției dunărene, Carol Dragoș, este desemnat să se ocupe de prinderea ei. Carol Dragoș m-a surprins în multe feluri, mi se pare că este unul dintre cei mai buni anchetatori pe care i-am întâlnit în cărțile citite de mine până acum. Știe să se folosească te toate atuurile lui, dar rămâne, în același timp, un om de onoare și nu-și dorește să facă dreptate prin căi neleguite. Este un bărbat dur, pe care timpul și-a pus amprenta, dar care este în stare să facă orice pentru convingerile lui.

13872336_631570437010065_548657620_n

Din alt unghi, facem cunoștință cu Sergiu Ladko, tot un om de onoare, pilot pe Dunăre, care este cunoscut ca un înotător extraordinar, salvându-i pe mulți, de-a lungul timpului, de la înec. Natașa, una dintre cele mai frumoase fete din regiune, este protejata lui. Între cei doi se înfiripează repede o idilă, iar curând cei doi sunt logodiți. Unul pe nume Ivan Striga, care este exact opusul lui Ladko, fiind renumit pentru toate relele și ambițiile lui ordinare, este invidios pe Sergiu și-i dorește tot răul din lume pentru că i-a suflat femeia, pe Natașa, pe care o constrângea să-i fie nevasta.

Acțiunea din roman este mereu intensă, pentru că toată Europa este în fierbere. Turcia este mereu o amenințare și toată lumea se înfricoșază numai la gândul unui război. Maghiarii se răscoală, pentru că-și doresc independeță și libertate politică. Turcii iau măsuri drastice și măcelul începe.

De asemenea, am dat de niște ilustrații foarte frumoase care descriau unele scene din roman. Sunt foarte îngrijite și, fiind alb-negru, au un farmec aparte.

13884462_631570427010066_1054242038_n

Mi-a plăcut foarte mult romanul, cu toate că nu mă așteptam. Am trăit alături de personaje și mi-am dorit ca totul să se termine cu bine. Am stat cu sufletul la gură și mi-am dorit ca enigma să fie elucidată. Ca băieții răi să plătească pentru ceea ce au făcut. Totul este foarte bine pus la punct, fiecare detaliu este important și paginile sunt date foarte repede, pentru că-ți dorești să ți se confirme finalul, chiar dacă unele lucruri sunt previzibile. Sunt sigură că n-o să fie ultima carte de Jules Verne.

4 thoughts on “Pilotul de pe Dunăre de Jules Verne

    1. Ha! O sa o caut. Mulțumesc mult pentru părere. 🙂 Sunt sigură c-o să-mi placă, îmi inspiră numai lucruri bune, dar sper să o găsesc până termin liceul.

      Like

Leave a Reply

